Looking for something?

Infographic dan maar? Meer impact met beeld

By Zabriski

Reading Time

Hoewel longreads weer aan een bescheiden opmars bezig zijn, is de trend nog steeds beeld, beeldender en beeldigst. Zonder beeld of illustratie geen verhaal. Visual storytelling is een krachtige manier om duizenden woorden te vangen in enkele beelden. Het werkt. Met infographics en uitleganimaties leg je in een mum van tijd uit wat iets doet, waarom je iets doet of wat je voor iemand kunt betekenen. Wil je je baas overtuigen van het nut? Ben je zelf de baas en vraag je je af waarom je geld zou spenderen aan plaatjes? Bekijk de onderstaande infographic. Wij zeggen niks meer…

Overtuigd? Dan kan je aan de slag. Let op: het kan verstandig zijn een specialist te raadplegen voordat je zelf aan je eerste opzet begint. Het scheelt ongetwijfeld tijd en geld om het meteen goed te doen. Wij zijn al genoeg gestruikeld om jou overeind te houden.

Waar moet je op letten voor een goede infographic?

Takel naast een dataverzamelaar ook een verhalenverteller aan boord. Menig infographic sterft in schoonheid zonder dat de lezer ook maar iets heeft meegenomen van jouw verhaal. Mooie plaatjes maken nog geen goede content. Een mooi verhaal zonder betrouwbare data is echter ook zonder waarde. Zoek dus naar de balans maar focus op de boodschap.

  1. Weet je voldoende wat jouw doelgroep zoekt en wat zij van jou willen weten? Jouw beeldtaal sluit natuurlijk naadloos aan bij hun interesses.
  2. Vertelt die mooie grafiek werkelijk het goede verhaal? Het maakt echt uit of een staafdiagram van links naar rechts, of van rechts naar links gelezen moet worden.
  3. Effectief is soms niet mooi. Is mooi werkelijk alleen het beste criterium? Natuurlijk moet een infographic aantrekkelijk zijn, maar van mooi om het mooi is nog nooit iemand beter geworden.
  4. Zorg voor samenwerking en follow-up. Leuk, dat plaatje. Wat ga je er vervolgens mee doen? Laat degene die er mee ‘op pad’ moet meedenken over de vorm en de inhoud. Hij of zij moet immers het verhaal feilloos kunnen vertellen.

Infographics in je contentstrategie

Natuurlijk zijn infographics kostbaar om te maken. Besef alleen wel: ze hebben vaak een lange levensduur. Een actuele inhaker kan je altijd nog maken. Heb je je hoofdverhaal, dan maak je eenvoudig van bepaalde elementen een korte teaser of een leuke gif. Als je creatief bent kan de investering zich in no time terugbetalen.

Check wat recente infographics en animaties.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Tags