Looking for something?

Tot de kern. Het geheim van indringende verhalen.

By Zabriski

Reading Time

‘Nee dank je, mijn collega’s zien me aankomen. Ik ga mijn ziel en zaligheid toch niet in een personeelsblad neerleggen? Bovendien zie ik er niet uit op een foto.’ Ik kan er verhalen over vertellen. En dat doe ik dan ook. Er zijn legio mensen binnen bedrijven en organisaties met een geweldig verhaal. Verhalen die je doen lachen, billenknijpen of die je ontroeren. Waar anderen echt iets aan hebben. Die het waard zijn om te delen. Hoe trek je mensen toch over de streep om hun verhaal te doen in jouw blad, op jouw intranet of in jouw post?  Vijf tips voor storytelling met een lach en een traan.

Tip 1 Het juiste begin

Overval je hoofdpersoon niet. Stuur een mailtje met de aankondiging dat je gaat bellen. In de mail geef je aan dat je graag zijn of haar medewerking wil aan een verhaal of rubriek. Wat het doel is van de rubriek. Waarom jij aan hem of haar denkt of wat het doel is van het verhaal. Hoe groter de context en hoe groter het belang van zijn of haar bijdrage, hoe meer iemand geneigd is jouw vraag in overweging te nemen. De afspraak maak je natuurlijk telefonisch, je hoofdpersoon hoort dan vast je stem en je kan alvast de eerste vragen beantwoorden.

Tip 2 Neem de tijd

Vaak moet iemand wennen aan het idee dat hij wordt gevraagd voor een artikel. Geef iemand even bedenktijd. Wanneer nodig stuur je vast wat globale vragen, maar zorg dat er genoeg ruimte is voor andere onderwerpen tijdens het gesprek.Het liefst interview je iemand in persoon, live, buiten de werkplek. Dat lukt niet altijd. Telefonisch is een optie, maar hou er dan rekening mee dat zo’n interview niet in een half uurtje gepiept is. Je hebt tijd nodig om de echte antwoorden te krijgen. Daar de telefoon is dat nog even moeilijker. De ander ziet jouw gezichtsuitdrukking niet en kan niet spiegelen.

Tip 3 Vertrouwen

Zorg dat de hoofdpersoon genoeg vertrouwen heeft om jou dingen te vertellen die hij of zij eigenlijk niet kwijt wil. Wil iemand het wel vertellen, maar niet dat je het opschrijft? Dat is je kans. Ga samen na hoe je het onderwerp wel kunt beschrijven, maar zonder dat het hem of haar in de problemen brengt. Let op: ga niet voor een slap compromis. Mensen moeten zich realiseren dat dingen soms echt gezegd mogen worden. Jij bent er niet om ze aan de schandpaal te nagelen. Je bent er om ze te helpen hun verhaal te vertellen.

Tip 4 Luisteren

Luister. Niet één maar twee open deuren, maar wel relevant. Wat zegt iemand nu echt, waar zit de pijn. Vraag door. Zorg dat je blijft luisteren als je schrift of laptop al dicht is. Dat zijn de mooiste quotes.

Tip 5 Nazorg

Zorg goed voor je hoofdpersoon. Je weet zelf wanneer iets echt niet goed is voor hem of haar. Hij of zij is de eerste die zijn of haar stuk te zien krijgt. Ga niet te snel akkoord met wijzigingen, maar sta open voor verbetering of nuancering. Dit verhaal is een voorbeeld voor volgende interviews. Wanneer dit verhaal mooi is, goed en relevant, dan zullen de volgende hoofdpersonen steeds makkelijker meewerken. Zorg ook dat de hoofdpersoon weet wanneer het stuk gepubliceerd wordt.

Bonustip: laat meekijken met de fotograaf.

De foto’s zijn een heikel punt. Er is vaak weinig tijd voor een foto. Zorg dat je een fotograaf kiest die de gefotografeerde mee laat kijken met de foto’s. En, laat ze zelf de ‘slechtste’ foto’s aanwijzen en verwijder deze. Zo voorkom je discussie achteraf. Wat iemand mooi vindt aan zichzelf is niet noodzakelijkerwijs het mooist voor de foto.

 

Tags